>Fabrica de furnici de Razvan T. Coloja – Recenzie de Carte

>
     De unde stiu de carte? De la Schimb de Carti-Oradea !
     Cartea a fost scrisa de Razvan-Teodor Coloja, nascut in Oradea pe 23 iunie 1979 si spera sa nu fie rapus de un cancer la gat (damn! asa scrie in carte !). A absolvit liceul Teoretic „M. Eminescu” din Oradea urmand cursurile Facultatii de Litere. A lucrat ca si redactor pentru diferite reviste in domeniul computerelor.
     Chiar de la prima mea intalnire am fost anuntat ca a lansat cineva din Oradea o carte. Am fost atras de idee mai ales ca in zilele noastre se scrie mai greu (stiti povestea!). Intr-un final, am reusit sa pun mana pe ea desi initial mi-am dorit sa o cumpar, pacat ca nu am stiut de unde.
     Coperta arata minunat, senzatia o ai mai ales dupa ce ai citit cartea in intregime. Are 127 de pagini, primul gand care m-a lovit a fost „cam putine pentru un roman.” Dupa ce ajungi la jumatate ai alta impresie. Ca tot sunt la capitolul acesta, mie cartea mi s-a parut extraordinara. Citesc un fragment, dar ma opresc! In minte im vin tot felul de situatii in care am fost si eu, sute de ganduri si ideei care se impletesc intr-un dans macabru cu ce scrie in carte! In acest sens pentru mine cele 127 de pagini au devenit duble.
     Inainte de primul capitol este scris unul din celebrele cugetari ale lui Emil Cioran:”Singuratatea nu te invata ca esti singur, ci singurul”. Cele 35 de capitole sunt practic niste foi vii din viata autorului. Un jurnal. La fel ca majoritatea dintre noi, autorul isi scrie trairile la persoana I, viata lui plutind printre nelipsitele tigari, locul de munca cu Sperini si Sokoman, pestisorul Hal, albumele cu taieturi din ziare ale persoanelor decedate, vecina de etaj: doamna Eiben, un suflet enigmatic: Angela si fata cea pe care o iubeste: Gina…
Mi-au placut capitolele in care apare Gina, fragmentele cu referire la pestisorul Hal si capitolul cu vizita lunara la Spitalul de Boli Pulmonare.
     Nu sunt George Calinescu deci nu sunt buni la comentarii literare, deci va rog nu judecati. Ce mi-a placut in carte si am mai intalnit undeva, candva, habar nu am unde acest lucru, este personajul Gina. In principiu autorul traieste fara prieteni inafara de pestisorul Hal si Gina. Dupa fiecare zi in care stresul se acumuleaza in „cusca” unde isi desfasoara activitatea de programator seara Gina ii soseste acasa. Pentru el, Gina este linistea, un suflet care vine sa il aline si sa ii ofere speranta dar dimineata pleaca inainte ca el sa se trezeasca. Nu stie unde, nu stie unde locuieste, o stie doar ca Gina. Dupa clipele in care cei doi stau imbratisati; fumeaza in liniste; fac dragoste la dus-in pat-pe masa din bucatarie-au un inceput chiar si pe balcon, viata de singurate incepe dinou. Totul este speranta de a o vedea dinou pe Gina seara.

Va scriu unul dintre fragmentele care mi-a placut:

Un demon adanc inradacinat in carnea de barbat dadea sa iasa afara la fiecare sclipire a parului, genele ei ma invitau la mai mult, mai placut, mai savuros.”

2 comentarii la „>Fabrica de furnici de Razvan T. Coloja – Recenzie de Carte”